Номер документу:4086 Суб'╨кт законодавчо© ЁнЁцЁативи:Народний депутат Укра©ни Автор:А.Деркач;О.Волков ВЁдповЁдальний комЁтет:КомЁтет з питань свободи слова та ЁнформацЁ© СтадЁя проходження:Проект закону внесено на розгляд до ВРУ Закон Укра©ни Про рекламу медичних послуг, медичних виробЁв та лЁкувальних засобЁв Цей Закон створю╨ правову основу для рекламно© дЁяльностЁ у сферЁ медичних послуг, медичних виробЁв та лЁкувальних засобЁв. Глава 1. ЗАГАЛЬН╡ ПОЛОЖЕННЯ Саття 1. Предмет регулювання. 1. Цей Закон регулю╨ вЁдносини, якЁ виникають в зв'язку з рекламною та ЁнформацЁйною дЁяльнЁстю у сферЁ медичних послуг, медичних виробЁв та лЁкувальних засобЁв. 2. Цей Закон вЁдносить медичнЁ послуги, медичнЁ вироби та лЁкувальнЁ засоби до особливих об'╨ктЁв рекламно© та ЁнформацЁйно© дЁяльностЁ. Рекламна та ЁнформацЁйна дЁяльнЁсть у сферЁ медичних послуг, реалЁзацЁ© медичних виробЁв та лЁкувальних засобЁв повиннЁ вЁдбуватись з урахуванням ефективностЁ ©х дЁ© з одночасною безпекою цих медичних послуг, медичних виробЁв та лЁкувальних засобЁв. Саття 2. Сфера дЁ© Закону. Цей Закон застосову╨ться до вЁдносин, якЁ виникають у зв'язку з рекламою медичних послуг (профЁлактика, дЁагностика, лЁкування, реабЁлЁтацЁя), медичних виробЁв та лЁкувальних засобЁв. Саття 3. Визначення термЁнЁв. У цьому ЗаконЁ термЁни мають таке значення: реклама медичних послуг, медичних виробЁв та лЁкувальних засобЁв - дЁяльнЁсть по розповсюдженню в комерцЁйних цЁлях ЁнформацЁ© про фЁзичну або юридичну особу, яка нада╨ медичнЁ послуги, про медичнЁ вироби та лЁкувальнЁ засоби; суб'╨кти рекламно© дЁяльностЁ - рекламодавцЁ, рекламовиробники, рекламорозповсюджувачЁ, органи державно© виконавчо© влади та мЁсцевого самоврядування, до компетенцЁ© яких входить контроль за виконанням законодавства про рекламу; медичнЁ послуги - профЁлактика, дЁагностика, лЁкування, реабЁлЁтацЁя, медичнЁ процедури, консультацЁ©, ЁншЁ послуги, що мають вЁдношення до попередження та лЁкування хвороб, поранень, пошкоджень чи патологЁчних станЁв людини; лЁкарськЁ засоби - речовини, що використовуються для профЁлактики, дЁагностики, лЁкування хвороб, отриманЁ з кровЁ, плазми кровЁ, а також тканин людини чи тварини, рослин, мЁкроорганЁзмЁв, мЁнералЁв методами синтезу або з використанням бЁологЁчних технологЁй. До лЁкарських засобЁв вЁдносяться також речовини рослинного, тваринного чи синтетичного походження, що мають фармакологЁчну активнЁсть та призначенЁ для виготовлення лЁкарських засобЁв; медичнЁ вироби - прилади, апарати, Ёнструменти, приладдя, реагенти, контрольнЁ матерЁали та зразки, що використовуються для медичних цЁлей окремо чи у сполученнях мЁж собою Ё котрЁ: а) призначенЁ для профЁлактики, дЁагностики, лЁкування захворювань, реабЁлЁтацЁ©, зручностЁ проведення медичних процедур, дослЁджень медичного характеру, замЁни чи модифЁкацЁ© частин тЁла людини або фЁзЁологЁчного процесу; б) призначенЁ для впливу на органЁзм людини таким чином, що ©х функцЁональне призначення не реалЁзу╨ться шляхом хЁмЁчно©, фармакологЁчно©, ЁмунологЁчно© або метаболЁчно© вза╨модЁ© з органЁзмом людини. Глава 2. РЕКЛАМА МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ, МЕДИЧНИХ ВИРОБ╡В ТАЛ╡КАРСЬКИХ ЗАСОБ╡В Саття 4. ЗагальнЁ положення про рекламу медичних послуг,медичних виробЁв та лЁкарських засобЁв. 1. Реклама медичних послуг, медичних виробЁв та лЁкарських засобЁв (далЁ - реклама) ма╨ здЁйснюватись у формЁ публЁкацЁй, що мЁстять вказЁвку в зрозумЁлЁй формЁ про рекламний та комерцЁйний характер зазначених публЁкацЁй. 2. Рекламна ЁнформацЁя про медичнЁ послуги, медичнЁ вироби та лЁкарськЁ засоби (далЁ - рекламна ЁнформацЁя), адресована медичним та науковим робЁтникам сфери охорони здоров'я повинна мати науковий характер, може бути розмЁщена лише в спецЁалЁзованих виданнях Ё повинна мЁстити пряму вказЁвку на професЁйний характер вЁдповЁдно© рекламно© ЁнформацЁ©. 3. Рекламна ЁнформацЁя, адресована медичним та науковим робЁтникам сфери охорони здоров'я повинна вЁдповЁдати принципам науково© етики, об'╨ктивностЁ та достовЁрностЁ ЁнформацЁ©. ВсЁ твердження рекламно© ЁнформацЁ© для спецЁалЁстЁв повиннЁ супроводжуватися точними посиланнями на доступнЁ джерела ЁнформацЁ©. 4. Реклама, адресована особам, якЁ не ╨ професЁоналами в сферЁ охорони здоров'я не повинна мЁстити: 1. експертних висновкЁв чи рекомендацЁй, посилань на науковЁ або професЁйнЁ публЁкацЁ©; 2. тверджень, що медичнЁ послуги, медичнЁ вироби, лЁкарськЁ засоби, методи лЁкування рекомендованЁ, випробуванЁ, успЁшно використовуються лЁкарями, Ёншими професЁйними працЁвниками в сферЁ охорони здоров'я; 3. посилань на конкретнЁ випадки вилЁковування, вдалого застосування медичних послуг, медичних виробЁв та лЁкарських засобЁв, що рекламуються; 4. зображень лЁкаря, фармацевта, Ёнших професЁйних працЁвникЁв у сферЁ охорони здоров'я в робочому одязЁ або в процесЁ ©х професЁйно© дЁяльностЁ; 5. зображень змЁни людського тЁла або його частин внаслЁдок хвороби, поранень, а також ефектЁв впливу медичних послуг, медичних виробЁв та лЁкарських засобЁв шляхом Ёлюстративного порЁвняння станЁв людського тЁла до та пЁсля вказаного впливу; 6. Ёноземно© або професЁйно© термЁнологЁ©, що не стала загальновживаною частиною укра©нсько© мови; 7. тверджень, сприяючих виникненню або розвитку страху захворЁти або погЁршити стан свого здоров'я через невживання медичних послуг, медичних виробЁв та лЁкарських засобЁв, що рекламуються; 8. тверджень, сприяючих можливостЁ самостЁйно© постановки дЁагнозу для деяких хвороб, патологЁчних станЁв людини та ©х самостЁйного лЁкування з використанням медично© продукцЁ©, що рекламу╨ться; 9. спецЁальних виявлень подяки та вдячностЁ, листЁв або уривкЁв з них Ёз рекомендацЁями вЁд стороннЁх осЁб; 10. вартостЁ медичних послуг, медичних виробЁв та лЁкарських засобЁв, що рекламуються. 5. При порушеннЁ положень цього Закону орган виконавчо© влади в сферЁ охорони здоров'я ма╨ право заборонити подальшу рекламу, попередити рекламодавця про необхЁднЁсть змЁни змЁсту та пЁдходу до реклами дано© медично© послуги, медичного виробу чи лЁкарського засобу або накласти штраф. Орган виконавчо© влади в сферЁ охорони здоров'я також ма╨ право виступити в ЗМ╡ з контррекламою, яка направлена на лЁквЁдацЁю чи попередження наслЁдкЁв вЁд невЁрно© реклами медичних послуг, медичних виробЁв та лЁкарських засобЁв. ВидаткЁв на контррекламу зазнають суб'╨кти рекламно© дЁяльностЁ, що порушили положення цього Закону. РозмЁри та порядок сплати штрафу за порушення положень цього Закону, що стосуються реклами лЁкарських засобЁв, медичних послуг та медичних виробЁв, визначаються центральним органом виконавчо© влади в сферЁ охорони здоров'я. Саття 5. Реклама медичних послуг. 1. Неприпустима реклама медичних послуг, недозволених органом виконавчо© влади в сферЁ охорони здоров'я. 2. Реклама дЁагностики або лЁкування, що не грунтуються на обстеженнЁ та вивченнЁ хвороби, патологЁчних станЁв людини при безпосередньому контактЁ лЁкаря з пацЁ╨нтом, забороня╨ться. 3. Неприпустима реклама методЁв лЁкування, профЁлактики, дЁагностики, реабЁлЁтацЁ©, Ёнших послуг медичного характеру, що надаються суб'╨ктами сфери медичних послуг, при вЁдсутностЁ у вказаних суб'╨ктЁв дозволу на надання таких послуг, який вида╨ться органами виконавчо© влади, в компетенцЁю яких входить лЁцензЁйна дЁяльнЁсть у сферЁ медичних послуг. Саття 6. Реклама медичних виробЁв. 1. Неприпустима реклама медичних виробЁв незаре╨строваних у вЁдповЁдностЁ до законодавства Укра©ни. 2. Реклама медичного виробу не повинна вводити в оману споживачЁв вЁдносно профЁлактичних, лЁкувальних чи дЁагностичних характеристик медичного виробу, а також методик його використання. Реклама вводить в оману споживача вЁдносно вказаних характеристик, якщо: 1. медичний вирЁб не володЁ╨ усЁма характеристиками, оголошеними рекламою; 2. реклама створю╨ оманливе враження: а) щодо гарантованого позитивного ефекту застосування даного медичного виробу; б) щодо вЁдсутностЁ побЁчних ефектЁв при використаннЁ медичних виробЁв, що рекламуються; 3. реклама мЁстить невЁрну або таку, що вводить в оману, ЁнформацЁю щодо авторитету, освЁти, квалЁфЁкацЁ© розроблювачЁв та виробникЁв, , Ёнших суб'╨ктЁв, якЁ мають вЁдношення до виробництва або розповсюдження даного медичного виробу. Саття 8. Реклама лЁкарських засобЁв. 1. В засобах масово© ЁнформацЁ© допуска╨ться реклама лише тих лЁкарських засобЁв, що видаються без рецепту лЁкаря. 2. Реклама лЁкарських засобЁв, у яких мЁстяться наркотичнЁ засоби або психотропнЁ речовини, пЁдпорядкову╨ться положенням закону Укра©ни "Про обЁг в Укра©нЁ наркотичних засобЁв, психотропних речовин, ©х аналогЁв Ё прекурсорЁв". 3. Реклама лЁкарських засобЁв повинна вЁдповЁдати фармакологЁчним даним про лЁкарськЁ засоби, отриманим при клЁнЁчних дослЁдженнях та заре╨строваних органом контролю якостЁ лЁкарських засобЁв. Недопустима реклама лЁкарських засобЁв незаре╨строваних у вЁдповЁдностЁ до законодавства Укра©ни. 4. У рекламЁ лЁкарського засобу повиннЁ обов'язково бути поданЁ наступнЁ вЁдомостЁ: 1. назва засобу; 2. назва пЁдпри╨мства - виробника лЁкарського засобу та його юридична адреса; 3. вЁдомостЁ про активнЁ компоненти, що входять до складу лЁкарського засобу; 4. терапевтичнЁ показання до застосування; 5. протипоказання до застосування; 6. побЁчнЁ ефекти. 5. Реклама лЁкарських засобЁв не повинна зображувати лЁкарський засЁб як найбЁльш ефективний, найбЁльш безпечний, винятковий по вЁдсутностЁ побЁчних ефектЁв, не повинна вводити в оману вЁдносно складу, новизни лЁкарського засобу. 6. Реклама лЁкарського засобу не повинна створювати враження, що природне походження сировини, використано© при виготовленнЁ лЁкарського засобу ╨ гарантЁ╨ю його ефективностЁ та вЁдсутностЁ побЁчних ефектЁв. 7. Реклама лЁкарських засобЁв не повинна пЁдривати репутацЁю Ёнших пЁдпри╨мств виробникЁв лЁкарських засобЁв, вЁру споживачЁв в ефективнЁсть Ёнших лЁкарських засобЁв. 8. При рекламЁ лЁкарських засобЁв не допуска╨ться ©х порЁвняння з Ёншими лЁкарськими засобами в цЁлях посилення рекламного ефекту. 9. Реклама лЁкарських засобЁв не повинна створювати враження непотрЁбностЁ медичних консультацЁй щодо використання даних засобЁв. 10. Реклама лЁкарських засобЁв повинна мЁстити вказЁвку на необхЁднЁсть уважного ознайомлення з текстом на внутрЁшнЁй та зовнЁшнЁй упаковках лЁкарського засобу, якЁ мЁстять ЁнформацЁю про цей засЁб. 11. Реклама лЁкарського засобу не повинна мЁстити: 1. тверджень про абсолютну гарантЁю позитивно© дЁ© лЁкарського засобу; 2. посилань на рекомендацЁ© органЁв державно© влади, закладЁв охорони здоров'я, лЁкарЁв, наукових медичних органЁзацЁй або наукових медичних працЁвникЁв; 3. невЁрно© або тако©, що вводить в оману ЁнформацЁ©, щодо авторитету, освЁти, квалЁфЁкацЁ© виробникЁв, розроблювачЁв, Ёнших суб'╨ктЁв, якЁ мають вЁдношення до виробництва або розповсюдження даного лЁкарського засобу; 4. тверджень, що харчовий додаток, косметичний продукт, засЁб гЁгЁ╨ни володЁють властивостями лЁкарського засобу. 12. Участь лЁкарЁв, наукових медичних працЁвникЁв, Ёнших медичних професЁйних працЁвникЁв у рекламЁ лЁкарських засобЁв забороня╨ться. Глава 3. ЗАКЛЮЧН╡ ПОЛОЖЕННЯ 1. Цей Закон набира╨ чинностЁ з дня опублЁкування. 2. КабЁнет МЁнЁстрЁв Укра©ни у тримЁсячний строк пЁсля набрання чинностЁ цим Законом готу╨ Ё пода╨ до Верховно© Ради Укра©ни пропозицЁ© про внесення змЁн Ё доповнень до законЁв Укра©ни у зв'язку з прийняттям цього Закону. Голова Верховно© Ради Укра©ни Ткаченко О.М.